5 tegn på en medarbejder fortjener forfremmelse

5 tegn på en medarbejder fortjener forfremmelse

Lær, hvornår det er det rigtige tidspunkt at forfremme en medarbejder og forstå hvilke tegn du skal kigge efter for at se, hvem der er klar til forfremmelse.

Personer der arbejder i en café
portræt af kristian-emil-larsen

Kristian Emil Larsen
02 Okt 2019  · 3 min læsetid

Som leder er det vigtigt at du ikke kaster forfremmelser til højre og venstre. Observer i stedet dine ansatte og se efter disse specifikke tegn, der indikerer, at dine medarbejdere er klar til forfremmelse.

Flere afgørende faktorer bør spille ind i medarbejderens præstation, før du træffer en beslutning om at forfremme nogen. For at gøre processen let for dig, har vi her samlet 5 afgørende tegn på at en ansat fortjener forfremmelse.

Medarbejderen sætter sig selv i arbejde

Den første måde, hvorpå du som leder kan identificere talentfulde medarbejdere, der er klar til forfremmelse, er ved at bemærke hvor lidt vejledning de har brug for, fra den overordnede.

De medarbejdere der bør stå forrest i køen til forfremmelse er dem, der kan sætte sig selv i gang med at arbejde på eget initiativ.

Medarbejderen tager øget ansvar

Et andet klart tegn på, at en medarbejder er klar til forfremmelse er, at vedkommende tager et større ansvar.

Dette kan forekomme i mange forskellige situationer med alt ligefra at medarbejderen arbejder mere, til at vedkommende hjælper med oplæring af nye ansatte.

Som leder bør du altid kigge efter, hvordan dine medarbejdere håndterer at arbejde med større ansvar og gradvist tildele dem mere og mere ansvar for at om de kan håndtere det.

Læs også: 3 metoder til at give frihed under ansvar

Medarbejderen italesætter løsninger frem for problemer

Mange medarbejdere italesætter ofte problemerne ved alting og få skrider til faktisk handling og løsningsforslag.

Som leder bør du se efter medarbejdere der følger op på problemer med et faktisk løsningsforslag.

Medarbejdere der er klar til forfremmelse vil ofte stå ud som dem der bidrager med løsninger og aktivt hjælper med at implementere dem.

Det handler ikke om at være kynisk i denne vurdering, da alle har en tendens til at brokke sig over noget. Vær blot opmærksom på, hvem der hovedsageligt bidrager med en proaktiv tilgang til problemløsningen.

Medarbejderen er sulten efter at lære nye færdigheder

Som leder ønsker du naturligvis dygtige medarbejdere, men samtidig har du nok heller ikke en forventning til at de kan alt.

Ret blikket mod de medarbejdere der er opmærksomme på, at der altid er plads til udvikling og forbedring. Et af de bedste steder at finde eksempler herpå, er når en ansat stiller nysgerrige spørgsmål til, hvordan noget skal gøres eller til, hvordan noget hænger sammen.

Det bedste scenarie eksisterer naturligvis i situationen, hvor en medarbejder aktivt kommer til dig og beder om flere udfordringer.

Sørg for, at du som leder altid er klar til at tildele nye udfordringer til de medarbejdere der søger dem.

Medarbejderen imødekommer feedback

Medarbejdere der reagerer på feedback er ofte dem der udvikler sig mest.

Som leder skal du naturligvis være god til at give dine ansatte feedback, men også være opmærksom på, hvilke der faktisk tager den til sig.

En medarbejder der aktivt spørger dig efter feedback vil ofte være en lovende kandidat til den næste forfremmelse.

Opsummering

Medarbejderen er klar til forfremmelse når:

  1. Medarbejderen sætter sig selv i arbejde.
  2. Medarbejderen tager øget ansvar.
  3. Medarbejderen italesætter løsninger frem for problemer.
  4. Medarbejderen søger nye udfordringer for udvikle sig.
  5. Medarbejderen imødekommer feedback.