Aeroland Preloader

4 Råd Til At Undgå Stresss I Restaurationsbranchen

4 råd til at undgå stresss i restaurationsbranchen

photo of kristian-emil-larsen

Kristian Emil Larsen
23 Okt · 4 min læsetid

undgåstrss
Det er ikke byrden der knækker dig, men måden, hvorpå du bærer den.

Restaurationsbranchen er bestemt ikke for sarte sjæle. Det er generet et “usikkert” sted at arbejde, der er forbundet med en høj risiko for stress, depression og søvnproblemer. 

Ifølge en undersøgelse fra forskere ved Portland University, offentliggjort af American Journal of Epidemiology, er risikoen især høj for kvinder, der arbejder som tjenere, bartendere og andre jobs i restaurationsbranchen. 

Stress er et typisk fænomen for mange arbejdspladser. The American Psychological Association, fandt i en undersøgelse, ud af, at 61% af alle mennesker i restauraitonsbranchen oplever stress under arbejdet og 77% oplever regulært psykiske symptomer på stress.

Sådan undgår du stress på arbejdet

Arbejdet i restaurationsbranchen kræver, at du er villig til at arbejde under højt pres, i mange timer ad gangen. 

Som leder i denne branche er det derfor afgørende, at du lærer at imødekomme behovene fra dine medarbejdere, så du bekæmper stress og sikrer deres helbred er i god stand. 

Den gode nyhed er heldigvis, at stress på arbejdet kan håndteres med de rette forholdsregler. Vi har således samlet 4 taktiske råd, du kan implementere i din restaurant, for at undgå stress blandt dig selv og dine kollegaer.

1. Lyt til din krop

Det første råd for at undgå stress i restauranten er at lytte til din krop. Muskelspændinger er et almindeligt symptom på stress. Vær derfor meget opmærksom på kropssmerter, ømhed og hovedpine.

Når du føler smerter af ovenstående karakter er det din krop, der sender dig et advarselssignal, som det er afgørende at du lytter til. 

En god teknik til at lindre smerter i kroppen under service,  er ved at tage en serie af langsomme og dybe vejrtrækninger. Tæl 4 sekunder mens du trækker vejret ind. Hold vejret inde i 4 sekunder og udånd igen over 4 sekunder. Gentag denne øvelse til du mærker din krop falder mere til ro og stressen forsvinder.

Bonus tip
Et andet hurtigt og effektivt tip, til at lindre smerter under service, er ved at lægge mærke til og justere din kropsholdning. Det er vigtigt, at du så vidt muligt, arbejder med ret ryg, hvis du ønsker at undgå smerter. Husk også at forblive hydreret ved at drikke en masse vand mens du arbejder.

2. Du er hvad du spiser

Ja det er naturligvis ikke bogstaveligt, men det er efterhånden bevist utallige gange, at kost er afgørende i forhold til dit humør og din energi. Nu ønsker jeg heller ikke at lyde som din mor, men der er naturligvis en vis sandhed bag. 

I restaurationsbranchen kan det være svært at modstå alle de fristelser der er tilgængelig på arbejdet, men husk at vær opmærksom på, hvilket brændstof du giver din krop – det gælder både før, under og efter service. 

En sund kost er vigtigt fordi det hjælper dig med at oplagre energi og træffe hurtige beslutninger. Begge er aspekter, som er afgørende for at trives uden stress i restaurationsbranchen, hvor man ofte udfordres med her og nu beslutninger og lange arbejdsdage. 

Frugt og grøntsager som æbler og gulerødder er ikke alene nemme og tilfredsstillende snacks som du kan opveje dig med under service, det er også rigt på vitaminer. Den bedste snack til lange arbejdsdage er dog utvivlsomt nødder, da de indeholder en stor mængde sunde fedtstoffer, jern og energi.

3. Hold mikro-pauser med komplet nærvær

Pauser på arbejdet er ikke en stor del af restaurationsbranchen eftersom, at der ofte er så travlt, at der ikke er tid til en time-out. 

Muligheden for at holde mikro-pauser er dog til stede, hvis du ser efter muligheden, hvor du kan få 5 minutter til at samle dig. 

Typisk afvikles denne slags pauser med telefontid eller rygning, men hvis du ønsker at beskytte dig selv mod stress er det vigtigt at du bruger dem bedre end det. 

Under mikro-pauserne bør du træde udenfor, hvor du kan få frisk luft og lægge restaurantens støj bag dig. Tag en snack med dig og brug vejrtrækningsøvelser vi kom omkring før. 

Hvis du vil undgå stress er det vigtigt at lytte til din krop når den beder om en pause. Reduceret koncentration og produktivitet gavner hverken restaurantens bundlinje eller gæsterne oplevelse.

4. Kultiver positivitet

At skabe en positiv kultur på arbejdspladsen er en simpel måde, hvorpå du kan reducerer stressniveauet for alle, men hvordan skaber man lige en positiv kultur? Svaret er ganske enkelt ved at starte med dig selv. Ved først at skabe et positivt mindset for dig kan du efterfølgende give det videre.

For at skabe et positivt mindset bør du dagligt prioritere tid til at minde dig selv om ting i dit liv, som du er taknemmelig for. Forskere har nemlig bevist, at personer, der dagligt fokuserer på deres taknemmelighed ikke alene er i bedre humør, men de har også mere energi og en mindre tendens til at føle stress. 

Når du bliver opmærksom på negative tanker i dit hoved, bør du se det som en god mulighed, for at øve din taknemmelighed. Gør det ved at erstatte de negative tanker med tanker på noget positivt, som du er taknemmelig for.

Opsummering

  • Lyt til din krop
  • Spis sundt
  • Hold mikro-pauser med komplet nærvær
  • Opbyg et positivt mindset

 

Prøv at praktisere disse 4 råd hver dag i mindst 21 dage i træk for at fastlægge vanen. Efter dag 22 skal du reflektere over forandringen du mærker, og gennemgå den med dine kollegaer på arbejdet.

Jeg hører også meget gerne fra dig efter dag 21 for at høre den forskel øvelserne personligt har gjort for dig.