Aeroland Preloader

3 simple metoder til at give ansatte frihed under ansvar

3 simple metoder til at give ansatte frihed under ansvar

photo of kristian-emil-larsen

Kristian Emil Larsen
21 Okt · 3 min læsetid

Kvinde der smiler bag en computer. På billedet står teksten "frihed under ansvar"

Frihed og ansvar er som to uadskillelige venner, der følger hinanden gennem tykt og tyndt. De gør sig til i f.eks. pressefrihed, hvor journalister, på trods af ordet frihed, har et ansvar for, hvad de udgiver og hvordan det kan påvirke mennesker, organisationer og samfund. 

Frihed på arbejdspladsen er ikke spor anderledes: Den kommer med ansvaret for at levere god kundeservice og samtidig repræsentere virksomheden fra dens bedste side.

Når vi taler om at give medarbejdere frihed under ansvar, så er det vigtigt at være opmærksom på den 3. faktor, der hedder tillid. 

Det er afgørende at tillid er til stede i relationen med dine medarbejdere, hvis frihed under ansvar skal blomstre. Derfor har vi samlet 3 simple metoder til at lede med tillid som omdrejningspunkt og derigennem give medarbejdere frihed under ansvar.

1. Frihed under ansvar kræver tillid

Som mennesker ser vi verden gennem vidt forskellige øjne. Du kan derfor ikke forvente, at alle dine medarbejdere ser begrebet tillid i det samme lys som dig selv.

Generelt er tillid er diffust begreb, hvortil der findes mange forskellige definitioner. Det kan derfor være vanskeligt at arbejde med tillid som et ledelsesredskab, hvis ikke du får defineret en fælles forståelse for betydningen heraf. 

Som leder skal du prioritere og invitere dine medarbejdere til en samtale om tillid, hvor målsætningen er en klar forståelse af, hvordan I anskuer begrebet i jeres team.

2. Ansvar opstår når du bygger tillidsrelationer

Som leder oplever du med sikkerhed at det er vanskeligt at opbygge stærke tillidsrelationer til alle dine medarbejdere. 

I en travl hverdag er det nemt at nedprioritere relationsopbygningen med dine ansatte, hvor særligt relationen til de, der er på deltid, bliver skænket få timers opbyggelse i ugen. 

Undersøgelser fra bl.a. den tyske professor i organisationsledelse, Guido Möllering og den amerikanske professor i ledelse, Dale Zand viser, at tillid er selvforstærkende, hvorfor det er afgørende, at du som leder vægter arbejdet med at opbygge relationer til dine ansatte højt. 

Den amerikanske professor, Roger Mayer, forklarer begrebet benevolence, som en afgørende faktor for god relationsopbygning.  

Benevolence er når dine medarbejdere føler, at du i fuld oprigtighed ønsker at gøre noget godt for dem, uden nogen tilstedeværelse af egoistiske motiver. 

For at arbejde med benovolence i dit team, er det vigtigt, at du signalerer og handler ud fra en overbevisning om, at du vil det bedste for dine medarbejdere. 

Husk på, at hvis du tager dig godt af dine medarbejdere, så vil de også tage sig godt af dine kunder. 

3. Minimer regler, procedurer og bureaukrati

Hvis du ønsker et team der trives i frihed under ansvar er det først og fremmest vigtigt, at du skaber rammerne for frihed. 

Ved at minimere mængden af regler, procedurer og ikke mindst bureaukrati kan du skabe en kultur, hvor folk har mulighed for at tage ansvar og tackle problemer med deres bedste bud på løsningen. 

Jamen hvordan kan jeg vide mig sikker på, at medarbejderne gør det rigtige, hvis ikke der er regler og procedurer? 

Du vil blive overrasket over, hvor ofte dine medarbejdere træffer de rigtige valg når de har friheden til intuitivt at vælge løsningen til givne problemer. 

Det er denne process at tillid opstår.

Du kan faktisk have indvirkning på medarbejdernes ansvarsfølelse uden at du fratager dem friheden. Ved at installere din virksomheds værdier i oplæringen af nye ansatte kan du være med til at sikre, at dine medarbejdere træffer de samme valg som du havde ønsket. 

Dine ansatte ønsker nemlig at repræsentere din virksomhed i overensstemmelse med dens værdier. Når du oplærer nye ansatte er det således vigtigt at du er meget tydelig i din kommunikation, dine forventninger til den ansatte og dit ønske til, hvordan du ønsker virksomheden skal fremstå over for kunderne.